Trafikförvaltningen vill dra in 17 busslinjer i Stockholm – “en slakt av kollektivtrafiken”

Nathalie Wästerlund
Foto: Leif Jørgensen - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=35030235

Trafikförvaltningen i Stockholms län har lagt ett nytt förslag för kollektivtrafikens framtid. De vill bland annat dra in hela 17 busslinjer samt minska antalet avgångar i tunnelbanan.

Orsakerna till det drastiska förslaget är, som så mycket annat, det rådande ekonomiska läget. Trafikförvaltningen skriver att de måste ta hänsyn till följdeffekter från både pandemin och en orolig omvärld. Detta ses som absolut nödvändigt enligt majoriteten, medan oppositionen kallar det för “en slakt”.

– Resandet har minskat med en femtedel jämfört med 2019. Vi har in i det sista velat ha kvar ett lika stort trafikutbud som tidigare, men resenärsunderlaget bär inte kostnaderna som det ser ut i dag, säger Erik Norling, trafikdirektör vid trafikförvaltningen, i ett pressmeddelande.

De dödsdömda busslinjerna

Busslinjerna som förslagsvis ska läggas ned går i skrivande stund över hela länet. Samtliga linjer ska ha tillgång till “alternativ spårtrafik” för att få dras in. Den nuvarande listan över de dödsdömda linjerna är enligt trafikförvaltningen följande:

745 Uttran – Fridhemsplan

606X Sätra äng – Danderyds gymnasium

618 Danderyds sjukhus – Näsbypark

151 Norsborg – Fridhemsplan

737 Tumba station – Skärholmen

743 Skäckinge – Fridhemsplan

554 Råby – Kista

561 Jakobsberg station – Karolinska sjukhuset

221 Ropsten – Larsberg

452 Västra Orminge – Nacka gymnasium

453 Orminge – Nacka gymnasium

454 Boo backe – Nacka gymnasium

484 Sickla udde – Mölnvik

589 Östra Steninge – Flygskolan

537 Upplands Väsby – Kista centrum

153 Fridhemsplan – Bredäng

635 Åkersberga station – Österåkersanstalten

Förslaget ska diskuteras över sommaren

Även tunnelbanan kommer att ta sig en törn om förslaget går igenom. I mellan- och kvällstrafik föreslås det att avgångarna ska ske var tolfte minut istället för den nuvarande tiominuterstrafiken. Förslaget ska nu ut på remiss till samtliga kommuner. De kommande månaderna kommer en “slutlig sammanvägning av förslagen och remissinstansernas synpunkter” att göras, och beslutet kommer att fattas i höst.