Tallink-kryssare blir flyktingboende – 265 svenska jobb försvinner

Jannik Svensson
Foto: Marko Stampehl

I dag meddelade rederiet Tallink Silja att två av deras fartyg tas ur trafik från och med hösten. De berörda fartygen är Galaxy och Silja Europa som istället för att trafikera Östersjön kommer att chartras som tillfälliga flyktingboenden i Nederländerna. Rederiet meddelar samtidigt att 265 personer från den svenska besättningen kommer att varslas om arbetsbrist.

Sedan i höstas står två av Tallinks fartyg som flyktingboenden. Tallink Isabelle står i Estland och Tallink Victoria i Skottland. Nu tas alltså ytterligare två fartyg ur trafik för att fungera som flyktingboenden.

Ats Joorits, vd på Tallink Silja Ab, menar att charteravtalen är nödvändiga för att få stabilitet i företagets ekonomi efter pandemiåren, som slagit särskilt hårt mot passagerarrederierna.

– Tack vare de åtgärder vi vidtar nu kommer Tallink Grupp att kunna stå starkt den dag vår trafik kan återgå till full kapacitet. För närvarande är detta det bästa vi kan göra för bolagets framtid.

Galaxy hissar ner den svenska flaggan

Tallink meddelade samtidigt att man kommer att inleda processen med att flagga om M/S Galaxy som i dagsläget går under svensk flagg. Rederier som driver verksamhet i flera länder får själva välja i vilket lands fartygsregister de ska registrera sig. Det är fartygets hemland som avgör vilka lagar som gäller för fartyget som arbetsplats och i vilket land beskattning sker och detta symboliseras med hemlandets flagga.

Eftersom omflaggningen innebär att Galaxy i praktiken blir en estnisk arbetsplats, med estniska lagar, uppstår en situation där bolaget kan säga upp den svenska besättningen.

– Avtalet gällande Galaxy innebär dock för oss i Sverige att 265 personer i besättningen inom Tallink Silja AB nu kommer att varslas om arbetsbrist vilket är fruktansvärt tråkiga nyheter, säger bolagets vd.

Även den svenska besättningen ombord på det svenskflaggade fartyget M/S Silja Symhony hotas av uppsägningar då arbetsgivaren är det svenska bolaget Tallink Silja AB.

Erika Janson, kommunikationschef på det svenska bolaget Tallink Silja Ab, uppger till tidningen Nya Åland att varslet kommer att beröra besättningen även på M/S Silja Symphony, som går under svensk flagg.

– Det blir turordningsreglerna som gäller då båda är anställda av Tallink Silja AB, säger Erika Jansson till tidningen Nya Åland.

Tallink Silja kommer nu att inleda samtal med alla berörda fackförbund.

”Kommer att kontaktas av kundtjänst”

Galaxy gör sin sista tur från Åbo till Stockholm den 11 september och tas därefter ut ur trafik för att redan nio dagar senare, den 20 september, stå klar som flyktingboende i Nederländerna.

Alla som bokat plats på fartyget efter det kommer enligt rederiet att kontaktas av bolagets kundtjänst ”så snart som möjligt”.

Silja Europa, som gått mellan Tallinn och Helsingfors, kommer att installeras som flyktingboende från och med den 20 augusti.

Rederinäringen har varit ansträngd under och efter pandemiåren och Rysslands anfallskrig i Ukraina har bland annat resulterat i högre bränslepriser och minskad lönsamhet. Samtidigt är det till stor del Rysslands anfallskrig av Ukraina som skapat behovet av tillfälliga flyktingboenden.

Enligt FN:s flyktingorgan UNHCR har 6,8 miljoner människor flytt över gränsen för att söka skydd i närliggande länder. I slutet av maj uppgav nederlänska myndigheter att cirka 65 000 flyktingar från Ukraina har registrerat sig i landet.

NamnLinjePassagerareHytterLängd
M/S GalaxyStockholm – Mariehamn / Långnäs – Åbo2 800795212 m
M/S Silja EuropaHelsingfors – Talinn3 7501 400203 m
Jannik Svensson är chefredaktör och ansvarig utgivare på Nongrata.