Stockholms inbitna tvärbaneresenärer får lida lite till  – tvärbanans bromssystem är ur funktion

Nathalie Wästerlund
Foto: AleWi - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=129499807

Resenärer med tvärbanans linje 30 i Stockholm har kanske uppmärksammat att det råder ovanligt mycket morgon-trängsel för tillfället. Problemet är bromsförmågan hos vissa spårvagnar, och detta kan ta månader att åtgärda.

Från och med i torsdags har samtlig spårvagnstrafik i Stockholm körts med reducerad trafik. Detta på grund av ett tekniskt problem hos den nyaste spårvagnsmodellen A35. Man har nämligen upptäckt att spårvagnarna har problem med att bromsa i låga hastigheter, och har därför beslutat att ta samtliga A35-vagnar ur trafik.

Går hårt åt tvärbanan

Den reducerade trafiken har störst påverkan på Tvärbanans linje 30 som trafikerar Solna Station – Sickla. Ungefär hälften av alla avgångar körs med endast en vagn istället för två, vilket leder till trängsel och försenade avgångar. Även Nockebybanan kan komma att påverkas av enskilda inställda avgångar.

För Mitt i berättar SL:s presstalesperson Helene Jakobsson att det kan dröja över en månad innan problemet är åtgärdat. Den nuvarande prognosen är fyra veckor.

– Vi kommer behöva göra en uppdatering av mjukvaran till bromssystemet, berättar hon för tidningen.

Kräver myndighetsgodkännande

Felet har lokaliserats av fordonstillverkaren, och en mjukvara som åtgärdar problemet med bromsarna kommer att släppas inom kort. Innan A35 åter släpps ut i trafiken krävs dock ett myndighetsgodkännande från Transportstyrelsen.