SL staplar ansökningar om förseningsersättning på hög – 7000 ansökningar under senaste veckan

Nathalie Wästerlund

Under den senaste veckan har SL tagit emot omkring 7000 ansökningar om förseningsersättning. De flesta ansökningarna tros vara kopplade till pendeltågens många förseningar och inställda avgångar med anledning av det kalla vädret.

Pendeltrafiken har varit särskild drabbad av det plötsliga snöfallet som chockat Stockholm de senaste veckorna. Rekordmånga pendeltåg har ställts in eller blivit försenade, precis som många bussar och tunnelbanor.

Ersättning främst kopplad till pendeltåg

Som mest kan man få 1210 kronor om ens färdmedel blivit försenat. Detta gäller dock bara om man behövt ta en taxi samma sträcka – om man inte bokat taxi kan man få biljettpriset återbetalt.
– Sedan förra onsdagen har vi fått in cirka 7 000 ansökningar. Och det mesta är sannolikt kopplat till pendelstrulet, säger SL:s presstalesperson Claes Keisu till Mitt i.

Toppnotering är att vänta

Ansökningarna som haglat in sen i onsdags kommer troligen bli en toppnotering enligt Keisu. En vanlig vecka brukar de få in runt 1000 ansökningar, jämfört med den senaste veckans 7000 ansökningar. Hittills i år har cirka 53 000 personer ansökt om ersättning. Enligt Mitt i har den totala förseningsersättningen under de senaste åren legat på mellan 8-30 miljoner kronor.

Minskar antalet avgångar

Under torsdagen meddelade MTR, som ansvarar för pendeltrafiken, att de kommit fram till en trafiklösning. Avgångarna kommer till en början att vara reducerade med 17%, för att sedan långsamt återgå till det normala. Enligt deras beräkningar kommer trafiken åter att vara igång som vanligt igen i början på nästa år.