Riddarfjärden blir hem åt världens första självkörande passagerarfärja

Nathalie Wästerlund

Stockholms kollektivtrafik kommer snart att berikas med världens första autonoma, eldrivna självkörande färja. Zeam’s MF Estelle kommer att trafikera Södermalm-Kungsholmen och avgå var 15:e minut.

I februari i år stod det klart att det norska rederiet Torghatten AS fått tillstånd att etablera en färjelinje som kommer trafikera en rutt över Riddarfjärden mellan Söder och Norr Mälarstrand. Färjan kommer att lägga till nedanför Kungsholmstorg på norra sidan och vid Münchenbryggeriet på södra sidan. 15 timmar om dygnet kommer den att avgå var 15:e minut, och en biljett kommer att kosta 35 kronor.

Den första av sitt slag

Färjan, som är världens första kommersiella autonoma färja, kommer drivas helt på el, bland annat med hjälp av solenergi från solpaneler monterade på färjans tak. Det är hos Brødrene Aa i Hyen, Norge, som båten har byggts. Utvärtes ser MF Estelle enkel och minimalistisk ut, men mekaniken bakom bygget är mycket komplicerad. Många komponenter och system måste kunna samverka, och eftersom båten är liten har inte så många kunnat jobba ombord samtidigt.

– Utöver att revolutionera framtidens sätt att resa kommer det också vara ett klimatsmart sätt att färdas på, skriver Reidun Svarva, affärsområdeschef på Torghatten AS, i ett mejl till Nongrata.

Kungafamiljen inspirerar

Namnet Estelle kommer mycket riktigt från vår svenska prinsessa. Kungafamiljens driv för miljö och hållbarhet har inspirerat rederiet som beslutat sig för att döpa färjan efter henne.

– ​​Vi vet att kungafamiljen i Sverige har ett stort och brett engagemang för hållbarhets- och klimatfrågor, därför kändes det självklart för oss att hylla engagemanget genom att döpa båten efter Prinsessan Estelle, fortsätter Svarva.