Regeringens utredare: Ta bort rätten till ensamcell i häkte

Foto: Kriminalvården

Fler ska kunna dömas till fotboja och rätten till ensamcell i häktet ska tas bort, detta är förslagen som regeringens utredare presenterade för regeringen och Sverigedemokraterna under måndagen.

Just nu råder det en akut platsbrist inom Kriminalvården, och värre kan det komma att bli. I september förra året fick Fredrik Kärrholm (M), som är tidigare riksdagsledamot och polis, i uppgift att utreda häktnings- och fängelselagen i syfte att underlätta för Kriminalvårdens kommande expansion. I måndags presenterades resultatet av denna utredning där man föreslår att rätten till enrum i häkte avskaffas. Idag kan Kriminalvården fatta beslut om att på grund av platsbrist kan häktade personer få dela häktescell.

– Det här innebär att det handlar om tusentals beslut, vilket är en stor administrativ börda för kriminalvården, säger Fredrik Kärrholm under presskonferensen.

Fler kan få fotboja

En annan lagändring som presenterades är att fler straff ska få kunna avtjänas med fotboja, Fredrik Kärrholm är dock tydlig med att det kommer göras en lämplighetsbedömning i varje enskilt fall om elektronisk övervakning kan vara ett alternativ.

– Om fler personer kan avtjäna fängelsestraff utanför anstalten kommer det innebära att platsbehovet i anstalten minskar i motsvarande mån, säger Fredrik Kärrholm.

Lagändringarna föreslås att träda i kraft den 1 juli 2027 och kommer inte att gälla personer under 18 år.