Idag väckte åklagaren åtal mot den norska 35-åringen som misstänks för dubbelmordet i Lunden, Göteborg. Mannen greps i Norge under hösten och överlämnades till Sverige en månad senare.
Den 2 september förra året sköts två män ihjäl i en bil i Lunden i Göteborg. Dubbelmordet kan ha kopplingar till gängkonflikten i Biskopsgården i Göteborg och var det andra dubbelmordet på sex månader.
– Männen förekommer hos polisen sedan tidigare. Det är det som gör att vi riktar blicken mot gängkonflikten i Biskopsgården, sa Johan Sjöstrand, tillförordnad lokalpolisområdeschef Storgöteborg Nordost till SVT i samband med skjutningen.
Greps efter dramatisk biljakt
Redan samma natt utfärdades en arresteringsorder på den misstänkte 35-åringen som greps i Oslo efter en dramatisk biljakt som slutade i ett parkeringsgarage där mannen ska ha hotat norsk polis med pistol.
Mannen överlämnades till Sverige den 9 oktober förra året och har suttit häktad sedan dess. Han står åtalad för två fall av mord, grovt vapenbrott och grovt olaga hot mot tjänsteman efter att han hotat norsk polis. Mannen har nekat till alla anklagelser och är sedan tidigare känd av den norska polisen och är dömd för rattfylleri vid flertal tillfällen.
