Inom några år kan Stockholms tunnelbanetåg bli självkörande. Den nya gula linjen, som kommer gå mellan Älvsjö och Fridhemsplan via Liljeholmen, kommer att trafikeras av nyinköpta, automatiska tunnelbanetåg.
Förarlösa tunnelbanor finns redan i flera andra städer, bland annat i Köpenhamn och Milano. Snart kommer Stockholm inte att vara något undantag. Hela gula linjen kommer att vara förarlös om allt går som planerat.
– Exakt vilka tåg vi kommer att köpa in är inte klart ännu, men det vi vet är att de kommer att vara anpassade utifrån våra förutsättningar. Både i antal och möblering planerar vi för den mängd resenärer vi förväntar oss runt 2060. En fördel med automatisk drift är att det är lättare att sätta i fler tåg vid behov, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan till Älvsjö, i ett pressmeddelande från Region Stockholm.
Nya tåg och en gigantisk borrmaskin
Att sätta in förarlösa tåg på de nuvarande linjerna är inte aktuellt i nuläget. Detta då de pågående byggnationerna, bland annat utsträckningen till Arenastaden och till Nacka, är förlängningar på redan befintliga linjer. Då kan man inte ändra om systemet på samma sätt. Men eftersom gula linjen kommer vara fristående från de andra så går den att bygga på ett annat sätt. Förutom de nya tunnelbanetågen kommer bygget också utföras med en annan teknik – en stor borrmaskin kommer att användas istället för att spränga ut tunnlarna.
Flera fördelar
– Vi ser flera fördelar. Till exempel blir påverkan på omgivningen mindre med en tunnelborrmaskin, både hur långt vibrationer sprider sig och hur mycket vatten som läcker in när man bygger. Det är särskilt bra eftersom vi har några rätt krångliga passager att ta oss igenom. Vi vet att det finns en zon med svagt berg där vi ska under Mälaren och att Årstafältet består av lera, säger Johan Brantmark om den nya tekniken.
Plattformslängden halveras på gula linjen
Även stationerna på den nya gula linjen får sig en makeover jämfört med de befintliga linjerna. Istället för att ha 145 meter långa stationer som i nuläget, där de 140 meter långa tågen får plats, kommer stationernas längd nästan halveras och bli 75 meter istället. Detta för att man ska kunna köra kortare tåg med tätare avgångar vilket gör den totala restiden och väntetiden kortare.