Nongrata
Nongrata
  • Nyheter
  • Ekonomi & finans
  • Utrikes & omvärld
  • Samhälle & politik
  • Kultur & nöje
  • Ledare
29 mar 2023
Stöd
  • Nyheter
  • Ekonomi & finans
  • Utrikes & omvärld
  • Samhälle & politik
  • Kultur & nöje
  • Ledare
29 mar 2023
Man skjuten i Göteborg – allvarligt skadad
Vapenvåld vanligaste dödsorsaken för barn i USA
467 fängelseår utdömdes förra året – högsta siffran på nästan 25 år
Sex döda efter skolskjutning – tre nioåriga barn skjutna till döds
15-åringar åtalas för mordförsök – sköt mot lägenhetshus i Gubbängen
Anlagd brand på lekland i Trollhättan – svåra rökskador
  • Om
  • Tips
  • Redaktion
  • Kenneths veckobrev
Stöd: 073 382 24 96
Nyheter

M lanserar kampanj mot S – Vill ”låna” röster fram till nästa val

Nathalie Wästerlund 6 september 2022
Dela

”Hej kära socialdemokrat, får jag låna din röst i nästa val?” Så lyder introduktionen till Moderaternas senaste kampanj, Låna ut din röst. Inför valspurten 2022 satsar M på att vinna över så många socialdemokratiska sidbytare som möjligt, genom att inrikta sig på invandrar- och arbetarväljare i traditionella S-fästen. 

De planerar bland annat att ställa sig utanför fabriker för att dela upp kampanjmaterial och frukost, för att förhoppningsvis kunna knipa så många röster att det sker ett maktbyte. Partisekreteraren Gunnar Strömmer säger till Aftonbladet att ”I ett läge när det är så pass jämnt mellan de olika sidorna så kan ju förmågan att attrahera väljare att byta sida bli väldigt avgörande”.

Socialdemokraten Morgan Johansson tycker att kampanjen är ”urbota dum”. Så här skriver han på Twitter:

Så urbota dumt. Moderaterna tror att de kan få arbetare att rösta på dem om de bara byter färg på loggan… 😂

Vad är det amerikanerna säger? ”You can put lipstick on a pig, but it’s still a pig…” https://t.co/5LhbgNp0md

— Morgan Johansson (@johanssonmorgan) September 5, 2022
Morgan Johansson (S) på Twitter

Riktar sig mot utsatta områden

De fem orterna som partiet först och främst riktar in sig på är Södertälje, Botkyrka, Trollhättan, Västerås samt Borlänge. Det dessa fem orter har gemensamt är att många av dess invånare har invandrarbakgrund, och i internt material om kampanjen skriver M att orterna även präglas av ”högt bidragsberoende, hög brottslighet, dåliga skolresultat och hög otrygghet.”

Moderaterna lanserar även en nydesignad logga i samband med sin kampanj – den klassiska M-loggan mot en röd botten. Partisekreteraren säger dock att det inte handlar om ett permanent färgbyte.

Nathalie Wästerlund 6 september 2022

Integritetspolicy

Removed from reading list

Gör ogjort
Go to mobile version
Welcome Back!

Sign in to your account

Har du glömt ditt lösenord?