I juni förra året mördades en 60-årig kvinna och hennes kroppsdelar hittades vid en sjö i närheten. Kvinnans son och hans fru fångades i en övervakningsfilm när de körde kroppsdelarna genom ett villaområde. Nu döms båda för det brutala mordet.
Den 60-åriga kvinnan försvann i mitten på juni 2025 efter att hon besökt paret i deras bostad i Danderyd, en vecka senare hittades hennes kroppsdelar i förvaringsväskor i en liten sjö. Den 27 juni häktades kvinnans son och hans fru på sannolika skäl misstänkta för mord, och idag dömdes båda för mord och grovt gravfridsbrott.
– Tingsrättens slutsats är att mordet var planerat och att det till stor del bestod av ett brutalt knivöverfall när kvinnan var helt skyddslös. Efter döden har kroppen behandlats på ett synnerligen skymfligt sätt, vilket vållat de anhöriga ytterligare lidande. Mordet motiverar fängelse på livstid säger ordföranden vid rättegången, lagmannen Anders Dereborg.
Det gifta paret döms till fängelse på livstid, kvinnan som inte är svensk medborgare döms även till utvisning.
Skyllt på varandra
Under förundersökningen och rättegången har paret skyllt på varandra, båda har medgett att de varit på platsen vid mordtillfället men har förnekat brott. Bland bevisningen finns både övervakningsfilmer, sms-konversationer och ljudinspelningar som har styrkt att paret genomfört handlingen gemensamt.
Hustrun har även hävdat att hon varit under psykologisk kontroll av mannen, något som tingsrätten inte funnit några tecken på. I ett pressmeddelande från Attunda tingsrätt skriver man: ”Tvärtom anser tingsrätten att utredningen tyder på att paret bekräftat och förstärkt varandra i en allt större aversion mot kvinnan.”
