Estonia var inte sjöduglig – olyckan hade kunnat undvikas

Susanne Nilsson
Minnesmonumentet i Stockholm för alla som dog när M/S Estonia sjönk. Foto: Tage Olsin - Self-photographed, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=192969

En ny utredning kring Estonia visar att olyckan hade kunnat undvikas. Båten var enligt haverikommissionernas utredning inte sjöduglig, på grund av brister i bogvisiret. Utredningen visar också, i likhet med tidigare utredningar, att skadorna på Estonia kommer från berggrunden som fartyget lade sig på då det sjönk. Det finns inga tecken på någon explosion eller kollision.

Den nya utredningen har gjorts av haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland, med anledning av den uppmärksammade dokumentären “Estonia – fyndet som förändrar allt” som sändes 2020. Efter att den visades har det ställts krav på att nya undersökningar ska göras av det förlista fartyget.

45 000 fotografier

Med hjälp av 45 000 fotografier har utredarna skapat en tredimensionell bild av vraket, och därmed kunnat studera skadorna.

– Det är rätt så tydligt att havsbotten följer skadorna i vrakets skrov, säger Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör för den svenska haverikommissionen, vid en pressträff i Tallinn i Estland enligt TT.

Felaktigt certifierad

Den första utredningen, som gjordes 1997, visade att det fanns brister i bogvisiret på Estonia. Den nya utredningen har kommit fram till samma resultat. Den besiktning som ska göras av bogvisiret på liknande fartyg gjordes aldrig, och certifieringen som Estonia fick var alltså felaktig.

– Om man följt regelverket är det sannolikt att den här olyckan inte hade inträffat,  säger Jonas Bäckstrand till Sveriges Radio.

Bristerna i bogvisiret var alltså den mest troliga orsaken till att Estonia sjönk på Östersjön den 27 september 1994, en katastrof som ledde till 852 människors död. Olyckan ses som en av världens värsta fartygskatastrofer efter andra världskriget.