Budbee och Instabox blir ”Instabee”– väntar godkännande av Konkurrensverket

Jannik Svensson
Foto: Pressbild Budbee / pressbild Instabox

De två svenska logistikbolagen Instabox och Budbee meddelar idag att de tittar på en sammanslagning av bolagen. Det nya bolaget kommer att ledas av respektive bolags grundare Fredrik Hamilton och Alexis Priftis.

Budbee grundades 2016 och erbjuder hemleveranser av paket till slutkunder. De finns idag i fem länder. Instabox finns sedan 2015 och erbjuder leveranser till paketskåp, också de finns i fem olika länder.

Den tilltänkta sammanslagningen meddelades genom ett pressmeddelande på förmiddagen. De två bolagen lyfter upp synergi och effektivt resursutnyttjande som faktorer som lett till sammanslagningen. Också hållbarhet i form av minskade koldioxidavtryck lyfts fram som möjligheter med sammanslagningen.

– Jag har varit långsiktig i mina planer sedan start och samgåendet med Instabox är en fantastisk möjlighet att skapa något riktigt betydande. Vi har självklart följt Instabox genom åren och jag imponeras av deras resa. Det här känns som en perfekt kombination och jag ser fram emot att lära känna alla mina nya kollegor. Vi kommer att åstadkomma något stort tillsammans, säger Budbees grundare Fredrik Hamilton.

Hamilton är tilltänkt som VD för det nya bolaget medan Instabox-grundaren Alexix Priftis kommer att vara arbetande styrelseordförande.

Budbees grundare Fredrik Hamilton (till vänster) och Istabox-grundaren Alexis Priftis (till höger) kommer tillsammans att leda bolaget som VD och arbetande styrelseordförande.
Foto: Pressbilder

– Jag tror att det här är två bolag som passar bra ihop och vi delar många grundläggande värderingar. En ömsesidig respekt och beundran har växt fram under lång tid och jag är glad att vi nu enas i arbetet mot vårt gemensamma mål: att transformera e-handelsleveranser med ett stort fokus på både användarupplevelsen och hållbarhet. Jag ser mycket fram emot att se vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger Alexis Priftis.

Budbee hade 2021 en nettoomsättning på 799 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på -161 miljoner.

Instabox hade 2021, enligt SvD Näringsliv, en nettoomsättning på 562 miljoner kronor och hade ett rörelseresultat på -27 miljoner kronor.

Instabox har funnits på marknaden sedan 2015 och erbjuder möjligheten för sina kunder att hämta sina paket från paketboxar runtom i landet.
Foto: Pressbild Instabox

Värderas till 18 miljarder kr

Instabees värdering är, enligt pressmeddelandet, satt till 18 miljarder kronor och deras grundare är tillsammans med Kinnevik majoritetsägare.

Kinneviks VD Georgi Ganev är nöjd med sammanslagningen.

– Vi är glada över att stödja samgåendet av Instabox och Budbee. Vi har redan från början imponerats av Fredrik Hamilton och Budbees starka och konsekventa genomförande av sin tillväxtstrategi.

Budbee grundades 2016 och fokuserar på fossilfria leveranser.
Foto: Pressbild Budbee

Bland ägarna finns även Creades, EQT och Verdane, AMF, Stena Sessan, H&M, CNI Nordic och Tham Invest.

Instabox nuvarande styrelseordförande och tillika Creades VD John Hedberg gläds över sammanslagningen.

– Under de senaste åren har Instabox och Budbee båda revolutionerat sina respektive fält inom området för e-handelsleveranser. Som stor aktieägare i Instabox är vi mycket imponerade av vad Alexis och Instabox-teamet åstadkommit historiskt. Att nu i nästa steg kombinera två svenska entreprenörssuccéer gör att framtiden ser ännu mer spännande ut. En framtid som vi ser mycket fram emot att vara en del av, säger Hedberg.

Innan en eventuell fusion kan inledas måste planerna godkännas av myndigheten Konkurrensverket.

Jannik Svensson är chefredaktör och ansvarig utgivare på Nongrata.