Åsarna Skicenter totalförstört i brand

Susanne Nilsson
Hela anläggningen brann ner, här syns huvudbyggnaden på Åsarna Skicenter. Foto: Räddningstjänsten Jämtland

Åsarna Skicenter i Jämtland totalförstördes under natten mot onsdagen i en kraftig brand. Anläggningen bestod av en restaurang, outletbutik, vandrarhem och ett museum där priser och annat från flera av Sveriges mest kända skidlegender fanns utställda.

Skidstjärnan Thomas Wassberg var en av de som var med och startade verksamheten på 80-talet.

– Tragedin är ju för familjen som driver den, de satsade för fullt och renoverade och grejade. I dagsläget är jag inte inblandad i det på något sätt, men jag har varit med och byggt upp den, säger han till DN.

Utreds som mordbrand

Larmet om branden kom in till räddningstjänsten vid 03-tiden natten mot onsdagen. Det var en privatperson som passerade förbi och upptäckte att det brann. En stor släckningsinsats inleddes, men räddningstjänsten lyckades inte rädda någon av byggnaderna. Det är ännu oklart hur och varför branden startade, en förundersökning om misstänkt mordbrand har därför inletts.

Priser, medaljer och minnessaker förstördes

I ett rum på anläggningen fanns bland annat skidor, priser och andra minnessaker från svenska skidstjärnor. Ett antal SM-medaljer ska ha förvarats där, men medaljerna från OS- och VM-guld var kopior på grund av den stora stöldrisken.

Chockade

Åsarna Skicenter drivs idag i privat regi, och efter branden lade personalen ut ett meddelande på hemsidan.

“Vi väcktes i natt av den fruktansvärda nyheten att vårt kära Åsarna Skicenter har brunnit ner. Alla är tack och lov välbehållna.

Vi är just nu otroligt ledsna och ska försöka samla oss i hur vi ska ta oss framåt. Tills vidare vill vi innerligt tacka er alla fina vänner, gäster, leverantörer och medmänniskor för all styrka, hjälp och omtänksamhet som visas – Tack <3

Just nu är vi mest chockade och försöker ta oss igenom dagen tillsammans efter en lång natt. Lösa det mest akuta och finnas för varandra.  Vi återkommer självklart med nya kontaktuppgifter och så mycket svar vi kan ge allt eftersom vi får dem.

Vi har kontaktat så många berörda leverantörer och gäster som vi bara kan – men av förklarliga skäl har vi förlorat massor av information och kontaktuppgifter så vi ber om förståelse och tålamod

Även telefonin ligger nere, men vi har förhoppningar om att den ska vara igång under närmsta dagarna. Vi återkommer självklart.

Som ni säkert förstår vet vi själva inte så mycket i dagsläget om nästa fas – men vi kommer självklart att jobba så hårt vi kan för att lösa allt vi har framför oss.

Återigen tack till er alla – ni är fantastiska och vi är djupt berörda av allt stöd från er. Skicenter är ingenting utan er.”