Anställd hos kronofogden skickade ut personligt sms till tusentals personer

Susanne Nilsson

En anställd på Kronofogdemyndigheten har utan tillåtelse skickat ett långt och personligt sms med felaktig information till tusentals personer som har en pågående skuldsanering. Det skriver Dagens Nyheter (DN).

Sms:et nådde mottagarna på tisdagseftermiddagen. På kvällen lade kronofogden ut ett meddelande på sin hemsida, där det står att innehållet i sms:en är felaktigt och att personuppgifter inte har läckt från myndigheten.

Skickades ut via kronofogdens sms-system

Det har på senare tid blivit allt mer vanligt att bedragare försöker lura människor genom att utge sig för att vara anställda hos en myndighet. I det här fallet kom sms:en dock från Kronofogdemyndigheten.

”Detta är ett viktigt PERSONLIGT meddelande från Kronofogden via mig [Förnamn Efternamn, reds. anm]. Jag kommer på grund av detta meddelande kanske att förlora mitt jobb.” Så inleddes det sms som den anställde skickade ut via kronofogdens system. “Jag har arbetat mycket hårt för att hitta alla era telefonnummer och skicka detta sms”, står det vidare i meddelandet. Avsändaren skriver sedan att de som får sms:et har betalat för mycket vilket har gjort fordringsägarna upprörda, och hävdar att det kan leda till att personerna får sina skuldsaneringar hävda.

 Per-Olof Lindh, chef för skuldsanering på Kronofogden, bekräftar för DN att det mystiska meddelandet verkligen kommer från myndigheten.

– Det är en medarbetare hos oss som har använt en sms-tjänst felaktigt och skickat ut den här informationen, säger han till tidningen.

Kronofogden dementerar uppgifterna

I sitt meddelande på hemsidan förklarar kronofogdemyndigheten att påståendet om att man kan få sin skuldsanering hävd för att man betalat för mycket inte stämmer. Vidare informerar de om att det lagförslag som sms-skrivaren refererar till inte existerar, samt påpekar att uppmaningen om att inte betala något mer förrän en påminnelse kommer är felaktig och inte ska följas. De skriver också att de inte fått några klagomål från några borgenärer, så som sms-avsändaren hävdar.

“Utreder vad som hänt”

Den som fått det aktuella sms:et ska bara bortse från det.

 – Det ringer en del och är oroliga nu och undrar vad det är för något. Vi beklagar naturligtvis det här djupt och utreder vad som hänt och vad vi kan göra för att det inte ska hända igen, säger Per-Olof Lindh till DN.