En VD i Västsverige greps av Säkerhetspolisen i förra veckan misstänkt för grovt sanktionsbrott. Enligt brottsmisstankarna ska VD:n tillsammans med en man i 40-årsåldern fört ut verkstadsprodukter från Sverige med Ryssland som destination.
En verkställande direktör i 30-årsåldern greps i förra veckan, tidigare greps även en man i 40-årsåldern. Båda är misstänkta för grova sanktionsbrott som ska ha pågått mellan 10 juni 2025 – 5 maj 2026. Männen greps i samband med flera husrannsakningar som gjordes mellan den 5–7 maj i år på flera platser i södra och västra Sverige.
– Säkerhetspolisen har genomfört en omfattande insats för att avbryta misstänkt allvarlig brottslighet, som nu utreds av oss inom ramen för en förundersökning. Vi tar sanktionsbrott på största allvar och agerar långsiktigt och målmedvetet för att begränsa Rysslands möjligheter att kringgå sanktioner, säger Christoffer Wedelin, biträdande operativ chef på Säkerhetspolisen.
”ska inte vara en plattform som kan utnyttjas”
Mannen i 40-årsåldern har suttit häktad sedan den 8 maj och 30-åringen begärdes häktad den 10 maj. Utredningen är något Säkerhetspolisen arbetat med en längre tid men förundersökningen kommer att ledas av åklagare vid Riksenheten för säkerhetsmål.
– Den här typen av brottslighet sker ofta i flera led och med flera mellanhänder. Det enkla skälet är att de inblandade försöker dölja sin medverkan och minska spårbarheten. Sverige ska inte vara en plattform som kan utnyttjas av främmande makt, och Ryssland, säger Christoffer Wedelin, biträdande operativ chef på Säkerhetspolisen.
