Polisen utför ”nätpatrullering”

I bland annat Värnamo har polisen börjat att patrullera online i hopp om att minska tröskeln till att våga ta kontakt med polisen.

– Vi kan likna det med att vi rullar ut en polisbil online och börjar patrullera i digitala miljöer, säger Patrik Widell, områdespolis i Värnamo, i ett pressmeddelande.

Från och med idag tar polisen emot direktmeddelanden via både Facebook och Instagram, vid mottagande av känslig information kommer konversationer kunna skötas via en krypterad chatt.