Två män som varit häktade i sin utevaro utlämnas nu från Dubai till Sverige. Det är den första utlämningen som skett från Förenade Arabemiraten sedan det nya utlämningsavtalet undertecknades i somras.
Både männen greps i Dubai av Dubai Police efter att ha varit internationellt efterlysta under en tid. Ena mannen misstänks för grovt skyddande av brottsling, anstiftan av grovt vapenbrott samt grovt vapenbrott. Mannen sägs även ha en betydande position i ett kriminellt nätverk. Den andre misstänks för grovt vapenbrott. Enligt åklagaren är detta ett resultat av det nya utlämningsavtalet som skrevs mellan Sverige och Förenta Arabemiraten i somras.
– Tiden då kriminella kunde gömma sig utomlands är förbi. Detta är ett tydligt exempel på hur vårt internationella samarbete gör skillnad – ingen kriminell kan längre känna sig säker någonstans, säger biträdande rikspolischef Stefan Hector.
Tryggare samhällen
Efter ett domstolsbeslut och ett godkännande från Emiratiska justitieministeriet genomfördes utlämningen precis som överenskommet.
Emiratiska inrikesministeriet lyfte vid överlämningen vikten av att bekämpa brottslighet på ett bredare och gränsöverskridande plan. Att deras målsättning är att kunna få möjligheten att bidra till ett rättvisare och tryggare samhälle.
