Förenade arabemiratens försvarsministerium har idag meddelat att en brand brutit ut i ett kärnkraftverk i Abu Dhabi efter en drönarattack. Ingen har ännu tagit på sig attentatet.
Under söndagseftermiddagen meddelade myndigheter i Förenade Arabemiraten att tre drönare flugit in från landets västra gräns, två av drönarna ska ha oskadliggjorts men en av drönarna träffade en generator i kärnkraftverket Barakah i Abu Dhabi. En brand bröt ut i en elgenerator utanför den inre säkerhetszonen vid anläggningen men ska inte ha påverkat säkerheten eller funktionen.
”alla enheter fungerar som vanligt”, skriver Förenade arabemiratens kärnkraftsmyndighet på X.
Detta är en av flera attacker som de senaste veckorna skett kring området runt Hormuzsundet och i länderna vid Persiska viken.
Utredning startad
Förenade Arabemiratens försvarsministerium meddelar att de inlett en utredning för att fastställa vem som ligger bakom attacken, ingen har i dagsläget inte tagit på dig händelsen och FN:s atomenergiorgan IAEA har i dagsläget inte kommenterat händelsen.
Tidigare i veckan anklagade Irans utrikesminister Abbas Araghchi landet för att vara en ”aktiv partner” i USA:s och Israels krig gentemot Iran. Det råder just nu vapenvila mellan USA och Iran men då samtalen har kört fast och det finns risk att öppen krigföring kommer att återinföras i Mellanöstern ifall samtalen inte kommer framåt.
