JO kritiserar fängelses frimärksförbud

Anstalten Hall.

Justitieombudsmannen (JO) har tagit emot flera anmälningar mot anstalten Hall gällande att intagna förbjuds att ta emot frimärken från anhöriga. Nu fastställs att förbudet strider mot lagen.

Efter JO:s utredning genomförts är slutsatsen att det generella förbudet inte är lagenligt, rapporterar Kriminalvårdsmagasinet. Anstalten Hall har hävdat att det inte råder ett generellt förbud, men bevis har framkommit som motsäger det påståendet.

”Hall tillämpar ett generellt förbud”

I JO-beslutet kan bland annat läsas: ”Under alla förhållanden instämmer jag i Kriminalvårdens bedömning att anstalten bör se över vilken information som förmedlas till intagna om saken. Detta ska hittills ha skett bl.a. genom att den aktuella skrivelsen har anslagits. Som framgått kan emellertid formuleringarna knappast förstås på något annat sätt än att det rört sig om ett generellt förbud. Anstalten förtjänar kritik för det. … Av handlingar som en intagen har gett in till JO tillsammans med en anmälan framgår att han i april 2026 begärt upp frimärken från förrådet och att hemställan besvarats med följande besked: ’Frimärken får du köpa i kiosken, enbart de som är godkända’. Det här stärker den uppfattning som jag har och redan redogjort för, att det mesta tyder på att anstalten Hall tillämpar ett generellt förbud mot såväl innehav som bruk av intagnas frimärkstillhörigheter.”