I slutet av april greps den svensk-spanske aktivisten Saif Abukeshek ombord på ett fartyg som enligt uppgifter ska ha observerat ett fartyg som var på väg med nödhjälp till Gaza. Nu meddelar Spaniens utrikesminister José Manuel Albares att han kommer släppas under lördagen.
Saif Abukeshek är 44 år gammal och har svenskt och spanskt medborgarskap. I slutet av april befann han sig på ett fartyg som hade planerat att observera ett annat fartyg som skulle ta sig igenom Israels ockupation och bistå med nödhjälp till Gaza.
Israel gick ombord på fartyget vid Greklands kust på internationellt vatten och alla utom två aktivister släpptes av i Grekland för vidare färd till sina hemländer. Saif Abukeshek och en annan man greps av Israel och har sedan dess suttit i det israeliska försvaret Shikma i Ashkelon i södra Israel. Israel menar att de båda männen ”bistått fienden i krig”.
Har hungerstrejkat i fängelset
Strax efter lunch under lördagen meddelade Spaniens utrikesminister José Manuel Albares att den svenska aktivisten ska släppas från fängelset inom några timmar.
Under sin tid i fängelset har Saif Abukeshek hungerstrejkat och sedan i tisdags vägrat att dricka vatten. Under ett samtal med svensk ambassadpersonal som han hade i början på veckan beskriver han strejken som en protest mot vad han kallar en ”olaglig och politiskt motiverad process”. Enligt uppgifter till Aftonbladet ska Saif och hans familj hotats till livet under fängelsevistelsen.
