Från enastående till mediokert

The Poddles, gitarristen Pontus Norgren, sångaren Jakob Samuel och trummisen Christian "Kicken" Lundqvist. Foto: Susanne Wästerlund

The Poodles överraskade stort och fick sig ett nytt fan, medan The Offspring lämnade en del att i övrigt önska.

Personligen har jag upplevt The Poodles som ett mello-band och jag har alltid haft tveksamheter sett till att namnet inte känns särskilt hårdrock. Dessutom kan jag undra hur mycket metal det är att trummisen Christian ”Kicken” Lundqvist delar ut pengar i Postkodsmiljonären. Men efter att för första gången ha sett dem live, så har jag blivit frälst. Jag är omvänd. Numera är The Poodles ett av mina favoritband och jag kommer ägna många timmar åt att bekanta mig närmare med deras musik.

När hårdrock är som bäst

Detta är klassisk hårdrock när det är som bäst. Deras melodiösa refränger engagerar och även för en som inte kan deras låtar, så dras man med i upplevelsen. Detta är verkligen den perfekta festivalmusiken.

Bandets turnéinledande spelning på Sweden Rock var en återförening med alla originalmedlemmarna. Hela konserten från början till slut var inget annat än enastående och av publikens reaktioner så höll de helt och hållet med. Det fanns ingen tvekan om att The Poodles älskar att stå på scen och en sådan genuin och euforisk glädje smittade av sig till alla som samlats framför Rock Stage.

En medioker spelning

De som däremot inte var på topp var The Offspring. Jag hade väldigt mycket sett framemot  bandets debut på Sweden Rock. Ett av mina ”måste-se-artister”, men jag lämnade framträdandet lite frågande och med en känsla av medelmåttighet. Det kändes som om något saknades.

För min egen del kändes charmoffensiven som tillgjord. Publikfriande uttalanden som att Sweden Rock har den bästa publiken med mera, kändes bara falska. För mig var det mest genuina deras två-låtars-tribute till Ozzy Osbourne.

The Offspring. Foto: Susanne Wästerlund

Deras räddning är de otal hitlåtar de har som kan radas upp. Detta får naturligtvis publiken att sjunga med och engagera sig. Men jag vidhåller att detta var en tämligen medioker spelning. The Offspring gjorde sitt jobb och de gjorde det helt okej, men det var inte i närheten lika lysande som The Poodles var några timmar tidigare.