Allvarlig olycka – bil föll 15 meter

Arkivbild.

En personbil har kört av E14 nära Åre och voltat 15 meter ner i Ullån. En man och en kvinna från Norge befann sig i bilen. Båda har skadats och förts till sjukhus, kvinnan i ambulanshelikopter.

Strax innan lunch idag larmades räddningstjänst och ambulans till en singelolycka på E14. Bilen ska enligt räddningstjänsten voltat från vägen och ner i Ullån, ett fall på cirka 15 meter.

– Bilen har landat på en klippa, men den är delvis i vattnet. Det är ungefär 15 meter ner från vägen, säger Christer Stefansson, larm- och ledningsoperatör på räddningstjänsten, till Aftonbladet.

En man och en kvinna från Norge befann sig i bilen när olyckan skedde. Båda har förts till sjukhus, kvinnan med ambulanshelikopter.

”Jag åkte i en bil just bakom”

Ragnar Belsvik från norska Steinkjer blev ögonvittne till händelsen och var den första att larma SOS.

– Jag åkte i en bil just bakom, och vi såg bilen åka rakt ner för stupet. Det var en väldigt speciell upplevelse. Jag ringde och larmade direkt, och två personer i samma bil som mig sprang direkt ner för att hjälpa personerna ut ur bilen, säger han till SVT.

Polisen hoppas kunna förhöra de båda norska medborgarna så fort som möjligt för att kunna utreda vad som föranlett olyckan. Bilen har bärgats och kommer att genomgå en teknisk undersökning.