I augusti förra året sprängde en 15-åring sig själv av misstag med en hemmagjord bomb i Östberga söder om Stockholm. Nu döms tre personer för inblandning i den tragiska händelsen.
Den 22 augusti befann sig 15-åringen vid en parkeringsplats vid ett flerfamiljshus i Östberga söder om Stockholm. Pojken höll i en hemmagjord bomb som exploderade innan han släppt den vilket orsakade att pojken sprängde sig själv. Enligt åklagaren fanns ett vittne på platsen som såg händelsen.
I förhör och chatthistorik framgår det att 15-åringen tillsammans med två vänner blivit erbjudna 5000 kronor för att utföra en sprängning. I utredningen har det framkommit att ungdomarna under sommaren fått kontakt med gängkriminella i Visättra, i Huddinge söder om Stockholm.
Tre av fyra personer döms
Idag dömdes tre av de fyra åtalade för inblandning i händelsen, en 23-åring döms för anstiftan, involverande av en underårig i brottslighet samt grovt övergrepp i rättssak ett par dagar efter explosionen till 10 års fängelse. 15-åringens två kompisar döms till ungdomsvård i ett år för medhjälp till grov allmänfarlig ödeläggelse.
– Eftersom 23-åringen är den som med uppsåt har framkallat beslutet hos utföraren att genomföra en sprängning är han skyldig till anstiftan av grov allmänfarlig ödeläggelse, säger chefsrådman Maria Hallqvist, rättens ordförande.
Det skadestånd som 15-åringens familj begärt avslås, detta då rätten anser att han trots sin ålder kunnat se riskerna med uppdraget vilket gör att ingen är ansvarig för pojkens död.
